نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1988
-
الف
+

«سعدی شیرازی»؛ الهام بخش اهالی هنر سرزمین های پارسی

اول ثور(اردیبهشت) در ایران سالروز گرامیداشت «سعدی شیرازی» می باشد.

به گزارش آی فیلم 2، اول ثور(اردیبهشت) سالروز تولد شیخ اجل «سعدی شیرازی» است كه فرهنگ وران او را به‌عنوان استاد سخن می‌شناسند، روز بزرگداشت وی نام گرفته است.

«ابومحمد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف» متخلص به سعدی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام، از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.

شهرت وی بیشتر به دلیل نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. جایگاهش نزد اهل ادب تا بدان‌جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده‌اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می‌گویند.

به جز این ها آثار دیگری نیز در این کتاب هستند که عبارتند از: قصاید، مراثی، ملمعات و مثلثات، ترجیعات، صاحبیه، رباعیات، مفردات، غزلیات و هزلیات.

سعدی سفرهای متعددی به مناطق مختلف دنیا از جمله هندوستان، مصر و آفریقا انجام داده و حکایات این سفرها را در گلستان و بوستان خود آورده است. گفته می شود این سفرها حدود سی سال طول کشیده است.

سعدی سفیر انسانیت ، همبستگی و همزیستی است و برای گفت وگوی فرهنگ ها و تمدنها با اشعار زیبای خود زمینه‌سازی كرده است.ازاین رو استاد سخن در اشعار خود به عالم معنویت ، عرفان و فلسفه ورود كرده است و به بیان دردها و مشكلات بشریت و ارائه راه حل پرداخته است.

تاثیر پذیری شاعران سرزمین‌های دیگر از شعر و ادبیات سعدی نیز موضوعی است كه در پژوهش‌های مختلف به آن پرداخته شده است.

افراد اندیشمند و ادیبان بسیاری پیش از سعدی شیرازی ظهور كردند اما تاثیر سعدی در عرصه اخلاق و ادبیات ایران و جهان اسلام بیش از همه بوده است.

سعدی در سال ۶۰۶ هجری قمری (برابر با حدود ۵۸۹ خورشیدی و ۱۲۱۰ میلادی) در شیراز زاده شد.

دوران طفولیت و نوجوانی سعدی هم‌زمان با اتابکی سعد بن زنگی در فارس بود، که با یورش مغول‌ها به ایران مصادف شد. اوضاع نابسامان ایران در پایان دوران سلطان محمد خوارزمشاه و به‌ویژه حمله سلطان غیاث‌الدین خوارزمشاه، برادر جلال‌الدین خوارزمشاه، به شیراز در سال ۶۲۰ هجری قمری، سعدی را بر آن داشت که در روزگار جوانی شیراز را ترک کند و به بغداد برود.

سعدی حدودا از سال ۶۲۳ قمری در مدرسه نظامیه بغداد مصروف به تحصیل شد و در مدت تحصیل در بغداد از حضور استادان به نام دوران خود از جمله سبط بن جوزی و شهاب‌الدین عمر سهروردی، صوفی مشهور، بهره برد.

سعدی در حدود سال ۶۵۵ قمری به شیراز بازگشت و در خانقاه ابوعبدالله بن خفیف ساکن شد. سعدی تا پیش از نگارش بوستان و گلستان، شاعری نام‌آشنا نبود، اما نگارش این دو کتاب سرآغاز شهرت و بلندآوازگی او شد. سعدی پس از سکونت در شیراز، زندگی خود را صرف سرودن شعر کرد و روزگار خود را با تقدیم شعری یا نصیحتی به امیران و رعایا و طرفداران خود و پذیرش هدایای آن‌ها می‌گذراند.

وی در سال ۶۹۰ هجری درگذشت و در همان خانقاهی که اقامت گزیده‌بود، به خاک سپرده شد.

ع ا/ح ح

نظر شما
ارسال نظر